BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 27, 2012

Trip to Korea 6 Days 4 Nights - Night at Alpensia Pyeongchang Resort - InterContinental Hotel


Malam tu, kami berhenti dinner di restoran yang terletak betul2 kat celah2 bukit mana tah. You can only see trees and rumah yang sebijik2 kiri kanan. Kalau kena culik kat situ, nak mintak tolong celah mana pun aku tak tau hahaa. Nama restoran of course aku tak ingat. Tapi setau aku, restoran ni jadik port penggambaran drama MBC kalau tak silap. Kalau tak silap la. Aku rasa sebab utama tempat ni jadik port sebab tempat ni betul2 kat celah hutan mana tah. Tak menjadi tumpuan ramai tu yang jadi port tuh. Anyway, kat sini kami dihidang dengan bibimbap pula yang pada pandangan aku, satu hidangan yang mempunyai ciri2 kesedihan disitu hahaaa. Tah la, tak berkenan jugak dengan yang ni. Lalu anak tekak aku nak taknak je. What you can find in bibimbap? Hanya lah sayur, nasik, telur dan chilli. That's it. Wuuuu, nanges mak makan nokkk. Dalam otak aku terpikir, pehhh, ni baru betul2 rasa makanan orang susah macam mana hahaha. Well, actually Korean people bila makan, diorang akan makan makanan yang bertema kan healthy food. Miss Jennifer kata benda ni based on Yin and Yang, dimana everytime makan nasik, mesti serta dengan sayur. Wajibun hokehhh. Part nasik and sayur tuh takpe lagi. Part takat makan nasik dengan telur tu yang rasa nak nanges kot hahahh. Nak wat cemana, itu memang Korean food. Telankan saja.


This is bibimbap. Sedih kan? :(

Side dishes. The only thing yang aku rasa sedap is the potato. Tu je -___-"

Menurut Encik Zadil, tour leader kami, sebab nye kami kena telan mende alah camni je, sebab masa tu kami berada dikawasan luar bandar menyebabkan kurangnya sumber makanan sedap disitu. Baik lah encik, saya paham. So nak taknak, telankan saja. Kesian kat perut kan? kan? kan?

And kat kedai tu jugak, for the very first time, aku rasa Korean coffee. For me, Korean coffee sangat superb. Sedap bangatttt. Aku bukan lah heavy caffeine drinker. Aku tak minat tapi aku boleh minum coffee. Tapi untuk coffee yang ni, first time aku jumpa coffee yang betul2 masuk selera aku. Rasa tak pahit, tak pulak manis sangat, and lemak2 gitu. Sedap aihhhh. Lagi2 bila minum time sejuk. But my tongue got bit burned by the coffee. Panas sangat. Tapi aku memang takleh lupa lah aroma kesedapan coffee tersebut. Melekat sampai sekarang.

Kami teruskan perjalanan menuju ke hotel. Lepas dua hari dok travelling without rest, now it's the perfect time to get some hot bath and some sweet dream. Kami pun gerak lah ke hotel yang patut kami tinggal. Alpensia Pyeongchang Resort - Intercontinental hotel. Sampai je kat hotel, first thing terdetak kat hati aku, ehhhh, we will stay here? For real?? Pandangan luar, nampak cantik sangat3. Siap ada balkoni nyah oiiii. Hati terus tertawan dan menawan. Ye ler, bayaq tiga ghibu je, dapat lak hotel cenggini lak tuh. Hotel tu tak silap dalam rm600 gak lah satu malam. Hotel termahal pernah aku duduk hahaha. Gila cheap aku ni. 

Masuk je bilik hotel, wauuweee. Memang mewah lah kat mata aku. Puas hati ler dok situ. Sumpah. Tapi sebab utama hotel ni macam agak mewah maybe sebab hotel ni bakal menjadi hotel penginapan para peserta Olimpik di Pyeongchang 2018 nanti. Tak silap lah.




Lepas puas hati tengok bilik hape sume bagai, kami berkejar turun ke bawah sebab kami nak ikut tour guide and tour leader kami ke convenient store. Nak cari makanan halal punya pasal. Yang ni lagi satu puas hati dengan Apple Muslim Holiday. Sebab dia punya bab halal haram agak teliti gak la diceritakan. Bak kata Encik Zadil, makan jangan was was. Kalau was was baik takyah makan. So kat convenient store tu, Miss Jennifer tunjuk lah kat kami yang mana ramyun halal and also banana milk yang sedap! Aku tak amek yang Miss Jennifer suggested, aku amek yang Encik Zadil suggested sebab dia kata yang tu lagi sedap. What shocking me, ada jugak actually produk Malaysia jual kat sana hokeh. Kit Kat. Cokelat import tuh hahaha.

Night spent there was great. Bilik ayaq yang besaq, sedap ah gua mandi kan. Bubble bath lagi gitu hahaa. Bertemankan banana uyu dan juga ramyun sambil mengadap Korean channels yang sumpah bapak banyak. Lebih dari 40 channels dapat dikesan aku. Dan fokus aku, semestinya hanya mencari Kpop disitu. Channel omputih tak layan dah. Sebelah mata pun tak pandang.

Banana uyu and ramyun

This banana milk was endorsed (or still endorsing? Dunno) by Seohyun. Tak caya? Tengok ni

And also once saw Taemin drink this milk in the maknae show

And got me super excited to drink the milk too hahaha

1Night 2Days kat tv. Hanya tv plasma saja ye kat bilik hotel. Kata korea hahaha.

The night was super cold. My feet were kind of freezing when I step out to the balcony. Lupa nak pakai selipar lak aihhh. Hahaha. And oh, lupa nak amek gamba balkoni. Aloooo :(

That morning sempat lah jalan2 amek gamba sekitar kawasan bukit yang sangat lah berkabus. Sejuk sangat time tuh. Mungkin sebab kawasan bukit kot. Padahal baru early autumn. Wasn't supposed to be that cold. So macam biasa, layankan gambar2 masa kat berkabus tuh. 






Next coming, Everland!




blog comments powered by Disqus