BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 30, 2012

Trip to Korea 6 Days 4 Nights - Kimchi making and Hanbok Wearing

I've promised in previous entry that I will do a post on Everland in my upcoming entry, tapi mintak maaf, aku lupa yang before aku pergi Everland, kami singgah dulu untuk Kimchi making and hanbok wearing. Lepas dah buat entry hape sume ni bagai baru aku sedar yang jadual kami sumpah agak pack for these 6 days of travelling. So yeah, before proceed to Everland, perlulah diceritakan dulu pasal kimchi making ni.

In the previous post aku dah cerita gila panjang lah pasal kimchi ada berapa jenis, apa rasanya semua. So in this post takde lah aku akan elaborate lebih lak pasal kimchi ni. Mau orang muak baca pasal kimchi je haha. Kami travel dari Pyeongchang, Gangwondo ke kawasan Kimchi making yang terletak di Gyeonggido ni ambil masa dalam 1-1 jam 30 minit. Bergantung pada trafik haha. Aku tak sure pun time tu. Aku rasa dalam bas pun aku tido gak kot. Sebab ingatan aku dalam bas macam agak kurang jugak laa haha. 

Sampai sana je, terus kami turun ke tingkat bawah bangunan untuk kimchi making. Seperti biasa, aku terlambat sebab kejar toilet dulu. Wajib oh haha. Sampai2 je aku dah nampak terhidang depan mata, kobis and chilli paste maybe. Aku pun tak sure. And also segelas fresh milk. Firstly, diorang suruh kami minum fresh milk tu. Untuk makluman semua, takde kena mengena pun minum susu ni dengan buat kimchi ea hahaha. Saja je selingan tu. Fresh milk tu adalah susu yang unik actually. Campuran fresh milk and ginseng kalau tak silap aku. Aku expect rasa yang mampu mengeluarkan perasaan loya, namun sangkaan aku punya kesilapan lah. Takde loya pun, in fact, quite interesting and sedap kot.

So diorang mula tunjuk camne nak buat kimchi. Aku terlupa nak snap gambar time tuh. So apa yang aku mampu buat is that aku just boleh terang lah camne nak buat kimchi. You know that long cabbage? 

This cabbage

Diorang potong cabbage ni memanjang jadi 4/6 bahagian secara memanjang pada agakan aku. Every each of us was given this cabbage and the chilli paste. The way to make kimchi? This teacher taught us the very easy way. Just amek cabbage tu, and sapukan chilli paste guna tangan layer by layer sampai layer terakhir. Then amek layer paling panjang, wrap around the cabbage. Cakap panjang macam tak guna so pe kata layan je lah final product nya haha.

Ni ler cekgu nya


Final product: wrapped kimchi 

We were told that these wrapped kimchis will be given to the poor people, especially the North Korean people. Nak aku cerita pasal North Korea pulak, boleh panjang berjela jadinya nanti, so pe kata korang Google lah ek cerita pasal hubungan North Korea and South Korea. The main point is, North Korean people memang miskin, that I can assure. And people of South Korea sebenarnya tak takut pun dengan North Korean. 

So next kami dihidang dengan pelbagai produk kimchi seperti yang dilihat pada gambo dibawah. What I like most? Semestinya kimchi pancake and kimchi sotong.


Sempatlah snap picture masa pakai apron. Layankan

My second sis

Me

My fourth sis

After done making kimchi, kami bergerak ke tingkat atas for Hanbok wearing pulak. The most awaited event by me hahaa. Pergi Korea mesti la nak pakai hanbok ek? Hanbok ni ada beza2 jugak. Hanbok yang kami pakai ni menggunakan silk which is zaman dulu2 hanya kerabat diraja je yang pakai. Hanbok servant berbeza. Tak silap aku hanbok yang Jang Geum pakai tu jenis hanbok yang servant pakai Banyak hanbok dok tergantung menanti dipilih kami. At first aku sendiri macam confuse nak pilih mana satu. Banyak sangat colour, I am almost blinded by them. Aku tengok dari sepasang ke sepasang, lepas sepasang, pasang yang lain lak. Tak jumpa gak. Orang lain laju dah pilih hanbok. Aku je lembap. Last2 aku amek this one hanbok, kaler peach (kot). Aku tengok "skirt" dia at first macam tak menarik je. Tapi pening punya pasal, gua cekau je. Last2 bila pakai, huiyooo, lawa jugak hanbok yang ni. Siap macam bersulam jugak lah the "skirt" part. So I am happy and satisfied heee

Me!

Sempat lah amek group photo pakai hanbok, initiated by us haha.

Women

Guys

Me and Jang Geum :D

Kami tiga beradik :)

So ni je la post pada kali ni. Tunggu for the next post ye :D

blog comments powered by Disqus