BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 1, 2012

Hari pertama di Kota Madinah Al-Munawwarah

Aku tiba di Kota Madinah lewat malam, hampir masuk pagi, lebih kurang pukul 3 macam tu. Memandangkan flight kami dari Istanbul adalah waktu malam, so aku agak sikit kepenatan bila tiba di airport Madinah. Maklumlah, dalam kapal terbang memang sangat susah nak tidur. Apetah lagi lah bila flight malam. The energy was over drained masa kat Turkey, semasa menanti boarding. Then suddenly malam tak leh tido. So I was like, kind of sleepless jugaklah that morning. 


Ketibaan kami disambut oleh mutawwif Syarikat Andalusia. Tak silap aku nama dia Rifai. Tak ingat sangat. Since dia orang Indonesia, so his name was kind of confusing to me. Dia muda lagi. Pangkat dia ibarat abang lah kat aku. Lahir tahun 1980. Tapi anak dah dua. Kami disambut oleh mutawwif dan dibawa menaiki bas. Dalam bas, ustaz mulakan perjalanan dengan membaca doa sambil diikuti oleh kami. 


Saat tu, sikit macam tak percaya aku dah berada kat Kota Madinah. Aku perhati sekeliling. Hanya bukit-bukau yang dipenuhi batu dapat dilihat. Dan pokok2 seperti pokok tamar, tak banyak pokok nya, sikit saja, dapat aku lihat berada di tepi2 jalan. Bila tengok tempat tu dipenuhi bukit2 batu, baru terdetik di dalam hati, "Oh, dah sampai di Tanah Arab rupanya aku".


Time dalam bas tu, lepas habis membaca doa, ustaz mulakan ucapan dengan kalimah Bismillah. Aku tak berapa nak ingat apa yang diucapkan. Tapi yang aku dapat lekat kat otak aku is that, baru aku tahu yang rupanya Kota Madinah pun ada sempadan Tanah Haram nya. Dari airport masih belum masuk ke Tanah Haram lagi. Berjalan agak jauh jugak lah nak bertemu dengan sempadan Tanah Haram. Ustaz ingatkan kami, kat Tanah Haram, sila jaga mulut, jaga hati, jaga perbuatan. Sebab kat sini, even dengan hanya berniat jahat, dah dapat dosa 100,000 kali ganda. So jagalah segala perbuatan kita. Time ustaz cakap macam tu, aku sedar, I'm currently in a dangerous zone. Memang start situ, aku jaga segala perbuatan aku. 


Bergeraklah kami sampai ke hotel. Aku tak ingat apa nama hotel kami. Tapi yang aku ingat is that, kami berdepan dengan hotel Madinah Hilton. Dan perjalanan ke masjid dengan berjalan kaki tak sejauh yang disangka. Boleh kira tak sampai 10 minit berjalan ke Masjid An-Nabawi. Kami check in untuk berehat sementara menanti waktu Subuh. Hari pertama kami kat situ, kami tak pergi berjemaah Subuh kat masjid jugaklah. Sebab kami sampai di hotel dalam pukul 3.30 macam tu, aku tak ingat sangat. So kami macam sangatlah letih waktu tu. 


There was an incident yang aku kira agak kelakar terjadi masa hari first aku kat situ. Masa tu tengah unpacking barang2 sikit. Kira2 menanti waktu Subuh jugak lah. Ingatkan lepas Subuh nak tidur kejap. So masa unpacking, aku terdengar lah azan berkumandang dari Masjid Nabawi. Being new there, first time merasa Subuh kat sana, so I assumed that waktu Subuh dah masuk, without being aware waktu Subuh yang sebenar. So apelagi, tak buang masa, aku amek wudhuk, aku pun solatlah Subuh. Lepas solat Subuh, aku pun terus baring atas katil yang sumpah empok tu. Selimut dia sangat best! Aku rasa mungkin tu selimut kulit kambing. Mungkinlah haha. So aku baring. Dengan harapan dapat tidur dengan lena since malam tu aku sangat tak cukup tidur.


Then aku pun terlelap. Tak sampai sejam aku tidur, tiba2, aku terasa macam ada orang panggil nama aku. So I was like, alahaiii, sape lak kacau ni? Mau tido pun tak senang. Lebih kurang macam tu lah. Lama jugak untuk aku sedar, yang memanggil tu rupanya mak aku. Then dengan liatnya, aku pun bangun. Aku tanya kenapa? Mak aku pun cakap, bangun, subuh. So I was like, eh, bukan dah Subuh ke tadi? Terpinga2 jugak lah aku time tu dengan tak cukup tidurnya, dengan dah lena diulit mimpi lagi and dengan assumption yang aku dah solat Subuh. Rupa2 nya, azan yang aku dengar tadi, hanya lah sebagai "siren" untuk mengejut pengulit2 mimpi ni semua. Hahahahah. Can I consider that tertipu? Setepek je aku kena. Konon2 kau ingat dah siap solat Subuh semua lah? Padahal Subuh pun belum masuk lagi time. Memang pengalaman gila lah first day aku kat sini. Merasa azan 2 kali waktu Subuh. Tapi aku cakap kat mak aku, kejap lah, nak tido sat. Sat jeee. Hehh, sat lah sangat. Aku lelap balik. Without knowing masa aku bangun balik tu, jam dah menunjukkan pukul 6.30 pagi. Bila aku bangun, macam rilek lah. Apehal, baru pukul 6.30 kot. Sekali bila tengok luar, hamek kau, dah cerah terang benderang satu alam bersinar dilimpahi cahaya sinaran matahari. Terkedu kejap aku time tuh. Mencicit jugak berlari nak solat Subuh haha. I thought 6.30 sana macam 6.30 Malaysia. Tapi aku salah. Rupanya 6.30 sana, ibarat macam 8.30 kat sini. Bayangkan aku solat Subuh pukul 8.30 kat Kota Madinah haha.


Ni lah kisah first aku kat sana. Nanti next post, nak cerita pulak macam mana aku lalui second day, and hari2 seterusnya di Madinah. Next coming, insya Allah, pengalaman berada dekat dengan makam Rasulullah yang sangat dicintai =)



blog comments powered by Disqus