BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 27, 2012

Hari Belia Negara, apa buruk dan baiknya?

Semalam aku pergi Hari Belia Negara yang hangat menjadi bahan kutukan kat alam maya ni. Ye, aku akui, aku pergi semata2 nak tengok Teen Top secara percuma since I am a fan of them sejak mereka datang Korean Music Wave dulu. Tapi aku punya sebab kedua juga. Dalam hati dah tanam niat, and nak rasa sendiri apa buruk dan baiknya program2 kat sini. 


Apa buruk nya pasal program ni? Honestly, aku rasa memang ada kesan buruk nya jugak lah Hari Belia Negara ni. Dari apa yang aku tengok semalam, aku nampak memang, ramai anak muda berpeleseran, melepak2 tak tentu hala kat program tu. Masing2 bersama dengan kumpulan masing2 melepak, bergurau senda, tak ingat dunia. Itu satu. Next yang aku rasa buruk, semalam bila dah nak waktu Maghrib, aku cuba bertanya pada mereka2 yang ada kat program tu, nampak seperti dah lama berada kat sana, kat mana agak nya tempat solat. Macam2 jawapan aku terima. Kat situ lah, kat sini lah. Sorry tak tahu lah. Sorry saya baru lagi kat sini lah. Persoalan nya, kenapa boleh tak tahu? Tidak solat kah kamu? Even penjual yang menjual kat situ boleh tak tahu dimana tempat solat disitu. Sekali lagi, tak solat kah kamu? Untuk menjadi husnuzon, aku anggap mereka period (wth -___-"). Next aku rasa, banyak sampah berteraburan kat situ, especially kat kawasan main stage tempat dimana artis2 ni buat persembahan. Banyak sangat, sampai aku pun geleng2 kepala tengok. Nampak benar belia Malaysia tiada kesedaran sivik. And the final buruk nya benda ni aku rasa, is that, berlangsung nya program ni sampai lewat malam, maka punya sebab lah anak muda belia ni nak melepak di situ sampai lewat malam juga. Dah nak pukul 11 malam pun masih ramai yang melepak, terutama anak2 muda yang masih bersekolah.

Tapi dari list down kan yang buruk saja, aku patut list down yang baik jugak kan. Yang ni pun, honestly rasa, banyak jugak baik nya Hari Belia Negara ni. First time sampai situ, well, first time sebab last year punya pun aku tak pergi, aku rasa macam, wowww, menarik nya tempat ni. Aku rasa teruja. Aku nampak helikopter2 berterbangan rendah beraksi memeriahkan keadaan. Aku tengok banyak khemah2 didirikan. Aku tengok banyak program2 berlangsung. Aku rasakan macam, wahhh, rupanya negara aku pun punya pesta rakyat rupanya. Aku rasa macam rugi sebab tak turut serta sebelum ni. Sebab benda macam ni dibuat untuk kita, belia, meraikan hari kita sebagai belia. Then, aku turut nampak ramai pengunjung2 yang sudah pun berkeluarga turut serta dalam program2 kat sini. Melayu, Cina, India, semua mengambil masa beriadah bersama keluarga dalam karnival2 yang diadakan kat sini. Lepas tu, aku perhatikan pula program2 yang diadakan kat sini. Selain konsert yang korang2 kutuk2 bagai nak rak tu, banyak je aktiviti2 lain yang berfaedah kat situ. Tengok sendiri lah, Rakan Muda ada, Kelab Kucing pun ada, kelab2 puisi pun ada, dan macam2 lagi yang aku rasa boleh menarik minat pengunjung muda. Bukan konsert semata. Dari apa yang perhati semalam, bukan ramai mana pun yang datang untuk menyertai konsert. Masih ramai yang datang sebab aktiviti2 yang diorang minat kut. And tapak karnival sangat besar sampai aku tak terkata program apa lagi ada kat sana. 

Then, ada satu benda penting yang aku rasa menarik. Korang yang kutuk2 polis tu. Mai sini nak habaq sat. Semalam masa aku kalut nak cari tempat nak solat, aku macam hilang punca sebab tanya semua, semua pun tak tau. Then kami nampak van polis ada kat situ. So aku dengan akak aku hesitate, nak tanya or tak nak tanya. Last2 kami tanya jugak. Kat situ laa kami dapat jawapan mana nak solat. Rupanya ada masjid besi terletak betul2 kat belakang tapak. Siapa yang bagi jawapan? Cik polis jugak. Nak harap orang awam? Semua tak semayang rasanya. Sheeeshh. But then, bias statement lah bila kata semua tak solat. Ni lagi satu aku rasa menarik kat situ. Bila sampai kat masjid besi, boleh tahan ramai nya orang solat kat situ. Orang bersimpang siur keluar melaksanakan kewajipan mereka. Lelaki mahupun perempuan. So tapak karnival boleh kata agak strategik lah kan kerana berdekatan dengan masjid besi tu. 

Lastly nak komen khas pasal Hari Belia Negara ni. Aku nak komen terutamanya budak2 UIA. Mungkinlah sebab pilihanraya dah nak dekat, tiba2 Hari Belia Negara jadi isu utama. Walhal, tahun lepas lagi benda ni punya penglibatan besar dari kalangan budak2 UIA. UIA siap hantar sukarelawan lagi untuk membantu HBN. Kenapa baru tahun ni dah bising kecoh HBN tak ada faedah? Kalau macam tu, kenapa UIA turut serta tahun lepas? Kenapa? Mungkin isu ni timbul lepas terbatalnya ceramah Ustaz Azhar Idrus kat PICC. Semua tak puas hati sebab ceramah tu kena batal2. Last2 the whole program kena kutuk. Why derr, why? 

Yang tu je laa aku mampu coretkan untuk Hari Belia Negara ni, dari pandangan mata aku. Dari apa yang aku nampak. Korang sibuk mencari yang buruk, lupa melihat kebaikan nya juga. Aku tahu, konsert tu buruk, aku akuinya. That's my only guilty pleasure that I have. Tapi pandang jugak dari sudut positif nya. Tak boleh?

blog comments powered by Disqus