BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, December 17, 2011

Umrah in March, 2012. Insya Allah.

Insya Allah, on March next year, I'll be flying out of Malaysia to perform umrah. I can take this as a confirm one since we've already paid the deposit at the company that we'll be going with =)


Actually, I am quite excited with this. First time weh nak fly. Ok, aku jujur mengaku aku tak pernah naik flight. And to tell you the truth, cuak beb nak naik airplane hahah. Ok, gelak2. Aku memang cuak pun actually.


Aku pergi umrah tak ler terus pergi kerjakan umrah. Transit dulu. Perjalanan jauh gila. Aku dah dok calculate laa jugak berapa jam nak sampai ke destinasi. First thing first, kitorang kena naik bas pergi Singapore, of course lah kan memakan masa dalam 5 jam lebih macam tu. Then kitorang stop dulu kat Singapore, jalan2 kat sekitar situ dulu. Lepas jalan2 sekitar Singapore, board on plane, naik Turkish Airlines. Transit ke Istanbul, Turki. 


Perjalanan dari Singapore ke Turki pulak makan masa dalam minimum 12 jam. 12 jam seyhh minimum perjalanan. Masak gak ah nak duduk kat dalam tuh. Mana pernah aku jalan jauh2 ni. Paling jauh pun pergi takat Kelantan sana. Tu laa sejauh pernah aku sampai. Dalam 10 jam. Ni pulak flight. Lagi tak leh blah. 


Aku dah usha2 gak laa pasal Istanbul ni. Since aku pergi waktu bulan Mac, so masa tu tengah Spring kat sana. Minimum suhu yang boleh dicapai waktu bulan Mac dalam 7°C and maksimum pulak dalam 14°C. So aku pergi memang kena prepare laa nak mengadap cold weather. Since aku dengan sejuk memang tak ngam zzz. Istanbul ni located very near to Europe, like you guys can see in the map.



Aku dok Istanbul dalam 4 hari macam tu. Lepas 4 hari, baru board off to Jeddah and teruskan ibadah umrah. Boarding to Jeddah dalam 4 jam camtu. Aku actually pergi ni time cuti mid semester. So yeahh, aku akan kena skip classes dalam seminggu jugak lah. Terpaksa ler buat surat tunjuk kat lecturer camni. 

Memula kitorang cadang macam nak pergi bulan Jun. Since aku dah habis semester time tuh and also time tuh Istanbul tengah Summer. Takde laa sejuk benor. Tapi atas sebab2 tertentu yang takyah laa sebut kat sini dulu,  kitorang awalkan rancangan kitorang. 

Anyway, moga perjalanan umrah aku dipermudahkan. Harap takde laa rintangan2 besar terpaksa aku lalui. Hopefully Tuhan permudahkan segalanya, aminnnn :)

blog comments powered by Disqus