BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, July 19, 2011

Tahajjud Cinta - Definitely something wrong somewhere

I kinda rarely watch Malay drama actually. The numbers could be count. I only watch those short Malay telemovies that been show late night. Ala those type yang banyak bagi pengajaran macam anak derhaka kat mak tu semua. Aku selalu layan yang macam tu la.


Tapi hari ni aku perasan status facebook kawan aku memperkatakan tentang drama Melayu yang terbaru, baru je 2 episod; Tahajjud Cinta. And the comment status, wasn't really... good, actually. So, I try to take a look at the drama myself. First thought, "Wowwwww", it makes me go like this o_O


Okay lemme start with episode 1. Already something wrong somewhere in first episode jugak lah kan. So here goes, a girl, wearing a niqab, COUPLE? COUPLING? Ooo Emm Geeeee. Isn't that a little ungraceful towards those who really wear niqab? Adoii lah. Tolong lah. Tolong lah. I felt like its sooooooooo wrong to show something like this as an image for those who wear niqab dan juga bertudung labuh. Aku serius menyampah lah tengok perempuan tu tergedik2 dengan her boyfriend yang tolong hantar nasik goreng kat depan pintu rumah, even perempuan tu pakai tudung and niqab depan lelaki tu. Aku tau aku pun tak sebaik mana. Tapi even aku tak sebaik mana, tak ada pulak aku nak burukkan imej mereka bertudung labuh dan berniqab sampai macam ni sekali. This part, look:


"Ni laa nasik goreng awak tu" o_O

Mereka dah bercinta 4 tahun mereka kata. 4 tahun tuuuu.

Then this part:
Masa ni, that guy datang nak bagi roti lak. Al-malang lah pulak si Citra, roommate kepada si Seri ni takde kat rumah. So tak dapat lah si Seri ni nak jemput cik abang masuk rumah. So mereka apa lagi, cik abang bagi roti, cik Seri pun amek. Dan beliau tak semena2 terus tutup pintu dan terus mencabut niqab beliau. Pehhh. Dan duduk lah mereka di situ berbual2 sambil cik Seri makan roti. Ececece romantik lettewwww~
Cik Abang bercerita
Cik Seri suka sengih yeww

Aku sedikit agak sangat kesal dengan scene ni actually. Si lelaki, suka benor datang ke tempat perempuan menghantar makanan, fine okay lagi. Tapi ni bila dah tau tak ada orang kat rumah, apekehal nya kamu tu masih nak stay kat situ? Kamu tau, walau punya pintu di antara kamu, masih punya setan bertenggek kat atas pintu tu cuba menghasut kamu, okaaaaay. Adoii lah laki sorang ni masih tak sedar diri yang diri tengah flirting dengan si dara sorang ni. Tersengih2 sorang2 si dara bila berbual dengan si teruna. Dan mereka berdua-duaan kot. Aku sedih, untuk mereka yang betul2 ikhlas berniqab, ikhlas menahan nafsu mereka dari bercinta, kerana Allah. Mereka ni? Telah merosakkan imej mereka yang selama ini mereka pertahankan, hanya sebab this stupid thing. Oii geram gila aku derrr o_O

Next scene, dari episod 2:

Tu diaaaaa. Dating sudaaaaaah.

Ini lagi satu scene yang buat aku geram. Ada satu ayat dia sebut, lebih kurang camni laa, "Salah kita berdua-duaan, orang nampak". Camtu laa, aku tak ingat. Korang pi tengok sendiri laa. Woiii, apa cer ni weh? Tau pulak tu salah, en? Yang korang pergi melepak jugak 2 orang sekali jugak apekehal nya? Tak boleh ke take seperate path? Sorang berjalan kehulu, seorang kehilir. Damn setupid lah.

Haaa ni, scene paling rasa nak lempang laju2, lempang diri sendiri laju2, erkkk o_O

You see that, see that?? That guy, very stupidly, grabbed that woman's hand, and woman pulak, VERY STUPIDLY jugak, didn't pull her hand automatically when she was grabbed like that. Like, what??
Tengok, penuh perasaan beliau pegang perempuan itu o_O

Dan, beliau mengangkat purdah Seri, menampakkan muka Seri yang beliau dambakan selama ini untuk dilihat. Hoiii o_O

Best part masa scene ni, is that, Seri boleh pending pulak bila lelaki tu grab tangan dia dan bukak purdah dia. Mungkin Seri sedikit terkejut letteww bila dibuat begitu oleh buah hati tercinta. Ecece romantik letteww. Bukannya nak terus tarik tangan ke hape o_O

Another best part is, lelaki tu boleh cakap camni bila Seri dah marah. "Saya bukan nya pegang awak pun, saya pun tau batas aurat bla3". Astaghfirullah. Kepala hot@k dia jugak lah kan. I saw clearly he grab Seri's hand. Jangan semata Seri pakai hand socks and sarung tangan boleh menghalalkan beliau memegang Seri macam tu. Salah tu bhai, salah! Betulkan pandangan anda tu! Ini serupa ler kita naik motor then kita pegang baju lelaki yang kita bonceng tu. Alaaa, kita pegang baju je kuttt, bukan pegang badan dia o_O

Dan tak semena2 lepas bergaduh dengan Seri, lelaki tu kena langgar pulak

Part ni lawak weh. Mata lelaki tu siap naik juling. Aku pulak sampai gelak guling2 tengok lelaki tu buat mata juling wakakaka! Berjurai2 air mata tengok scene ni keh3. Masa ni Seri tengah pangku kepala lelaki tu

Dan, alhamdulillah lah untuk lelaki tu dapat clearly mengucap 2 kalimah syahadah sebelum pergi menghadap Ilahi. Selepas beliau melakukan dosa dengan memegang tangan Seri dan membuka purdah Seri. Contrast weh scene ni, contrast!!

Tu baru 2 episod. Next3 punya episodes, wallahualam.

Kepada cik puan pengarah, fikir lah balik, apa khilaf yang cik puan pengarah dah buat dengan cerita ni. Bukan nak kata saya baik, tapi ini demi imej Islam, juga demi imej manusia2 yang Islamik, yang tahu menjaga maruah diri mereka. Saya, totally kecewa melihat cerita ni bergerak sebegini. Walhal pengarah berniat baik untuk menyampaikan mesej Islamik. Cuma cara dan mesej yang cuba disampaikan tu sedikit tak betul pada pandangan saya. Padan laa cerita ni banyak menerima bantahan. Fikir-fikirkan lah.

blog comments powered by Disqus