BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, July 6, 2011

Aku, kau, saya, awak, I, you?

Dulu masa mula2 aku masuk UIA, kiranya time kat Cenfos lah, aku memang baru mula nak belajar bersosial. Identiti sendiri masih berterabur. Dan aku pasti pada ketika tu, kelemahan utama paling kelakar aku rasa, penggunaan istilah kata ganti nama untuk diri dan orang lain. Ye, dulu aku punya masalah ni. Kelakar tak?


Dekat Cenfos dulu, first time masuk je, lepas ujian EPT (English Placement Test (?)) kalau tak silap lah nama dia, aku terus ditempatkan dengan golongan level 6. Kat sini lah bermula nya masalah penggunaan kata ganti diri untuk aku. Aku ni kalau ikutkan, masa sekolah dulu bila borak2 dengan kawan2 aku, aku jenis menggunakan perkataan "aku", "kau", "kita" dan "awak". I was fine with that. Tapi bila dah masuk dengan golongan2 level 6 ni, aku mula confuse. Nak guna "aku"? Nak guna "kita"? Nak guna apa ni? Then bebudak ni borak2 dengan aku. Goshhhh, mereka speaking dengan aku rupanya. So I was like, speaking jugak lah. Even nak ajak pergi makan pun guna English pulak time tuh. Then, aku mula nak jinak2 nak guna BM dengan mereka. Kepala hot@k jugak lah nak ajak pi tandas pun nak guna English. Cuz for me, English is for professional purpose only. No fun at all chatting with your friends in English. Sorry cuz I don't understand jokes in English -___-" duhh. So aku pun mula lah nak borak dalam BM. Mereka pun, ok la, cakap BM tapiii, mereka start guna "I" dan "you" pulak. Sudahhhh. Lagi lah aku tak reti nak guna! Never in my life I used words such as, "Eh, jom teman I makan. I lapar lah". Aku tak boleh terima benda tu jugak lah. Bukan prinsip, cuma tak kena dengan mulut aku nak cakap. So in the end, aku guna, "Eh, jom teman me makan, me lapar lah". Tak ke lagi pelik bunyi nyaaa? hahaa. But nasib baik mulut aku still boleh menggunakan "you". Tak lah payah sangat hidup.


Then, habis setahun hidup aku dengan bebudak engineering level 6 ni, aku tukar course, aku mula join bebudak ICT. Termasuk lah dengan group junior level 4. Kat sini, aku confuse sekali lagi. Aku dah lama tak guna perkataan "aku" dengan "kau". So I was like, ehh, confuse nya, nak guna apa ni? Mulut aku dah tak berapa nak serasi dengan "aku" dan "kau". Tapi takkan aku nak guna "me" dengan "you" pulak? Kat sini aku mula mengelak menggunakan kata ganti diri. Aku mula jadi pelik lagi. Sebab aku gantikan perkataan "aku" dengan "orang" pulak. Hahaha. Pelik kan? And perkataan "kau" pulak, aku tak ganti dengan apa2. Aku cuba mengelak menggunakan kata ganti diri untuk "awak". Aku tak tahu macam mana aku ber-conversation time tu.


Then, aku mula join budak2 third intake time tuh. And also group tukar course, and group yang repeat tak masuk2 Gombak lagi. Kat sini aku mula guna nama untuk gantikan "awak". Contohnya: "Lat, lat dah siap dah kerja bla3?". Aku mula rasa lebih senang berkomunikasi dengan ni. Tapi aku masih belum jumpa lagi perkataan yang nak digunakan untuk ganti "aku".


Masuk je Gombak, aku kenal kawan2 kat sekarang ni. As usual, awkward moments bila nak berborak. Sebab still aku punya masalah nak gelarkan diri apa. Sebab time tu aku rasa macam dah sangat kasar pulak nak guna perkataan "aku" dan "kau" dengan perempuan. At last, disebabkan Aqilah Irina, akhirnya sampai sekarang, aku dah melekat guna....... perkataaan "saya" dan "awak" pulak. Wakaka. Ini yang paling skema pernah aku guna tapi paling menyenangkan hidup aku. Aku dah makin kurang masalah komunikasi dengan orang sebab aku dah rasa firm guna "saya" dan "awak". Cuma bila dah start kawan dengan lelaki, aku mula balik guna "aku" dan "kau" dengan mereka. Sebab aku rasa guna "saya" dan "awak" dengan diorang tu macam lembut sangat. Hanya certain lelaki je aku guna "saya" dan "awak". Kalau diorang start conversation guna "saya" dan "awak", aku akan ikut flow guna "saya" dan "awak" jugak.


So tu lah al-kisahnya. Betapa aku confuse camne nak bahasakan diri aku dulu. Sekarang ok dah, I already know my stand ;)

blog comments powered by Disqus