BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 22, 2010

Gelagat di masjid

Scene 1


Aku tengah nak ambil wudhuk time tuh. And ada laa 2 orang budak kecik umur dalam 7-8 tahun camtuh. Rasanya diorang tengah testing ambil wudhuk kot. Tengah belajar lagi. Sambil ambil wudhuk, sambil siap borak2 lagi. Aku pun apa lagi, try control macho lah depan budak2 ni. Yelah, tunjuk contoh baik lah depan diorang, ambil wudhuk betul2. Lepas jer habis ambil wudhuk, diorang pun dok mengadap cermin nak betulkan tudung. Aku lak join belakang diorang. Terjadi perbualan antara kanak2 dua orang dengan suara ala2 serius macam upin dan ipin:

Budak 1: Awak2, awak reti sembahyang tak? Kita tak reti laa wak
Budak 2: Aaa, kita pun tak reti laa awak
Budak 1: Tapi wak kalau tak sembahyang nanti kena dendaaa
Budak 2: A'ah2, nanti kena denda. Kalau kain basah pun kena denda

Aku yang memula gila control macho muka terus gila tak tahan gelak. Serius comel and lawak adek2 dua orang. Teringat aku time kecik2 dulu. Haihhh adek2, kita sembahyang bukan takot kena denda dik, kita takutkan Allah :)

Scene 2

Ayah aku tengah lepak lepas habis sembahyang sambil tunggu aku dengan mak aku. Dia duduk laa kat area parking tuh. Kat situ lak, ada mamak jual putu mayam. And ada sorang budak sekolah rendah kut, nak beli putu mayam. So budak tu tanya lah kat mamak tuh:

Budak: Nak putu mayam satu
Mamak: Satu tarak boleh. Dua saja boleh
Budak: *Kecewa*

Ayah aku yang ada kat situ terdengar. Dia pun panggil la budak tuh.

Ayah: Dik, sini2.
Budak: *Gerak pergi kat ayah aku*
Ayah: Nah, amek ni. Pergi beli dua. (sambil hulur duit)
Budak: Eh, tak payah lah pakcik.
Ayah: Takpe2, amek jer.

Haihh mamak ni. Nak jual satu pun payah sangat. Selalu lah, budak2 sekolah tuh laa yang bagi awak rezeki. Apa lah salah nya ringankan sikit tang tuhh

Scene 3

Tengah tunggu orang azan asar. Ayah aku tengah lepak dengan kawan dia, sorang bekas sarjan. Tiba2 ada seorang perempuan entah dari mana tah, call ayah aku:

Perempuan: Hello, awak kat mana tuh? (tiba2 jer)
Ayah: Kat masjid ni
Perempuan: Masjid mana pulak?
Ayah: Masjid seksyen 14 ni
Perempuan: Buat apa pulak kat masjid???
Ayah: Buat apa lagi, sembahyang lah!! (tiba2 jer ayah aku snap ahaha)
Perempuan: *terus end call*

Ni lagi satu kelakar. Dah lah dia salah nombor, boleh tanya lagi apa orang buat buat kat masjid tuh. Ahaha kelakar laa~ Manusia2.

Huhu, cuti ni dah macam orang bersara dah aku ni. Ikut mak aku jemaah kat masjid. Best ;)

blog comments powered by Disqus