BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 14, 2010

Ancraophobia - fobia kat angin

Ancraophobia atau anemophobia. Ever heard of it? Yes? No? Well, the truth is, aku dah suffer this kind of phobia sangat lah lama.

"Ancraophobia also known as Anemophobia is the fear from wind and windy air. When the wind starts blowing on the face of the sufferer or he or she hears the wind blow, they start feeling butterflies in the stomach and get anxious. The symptoms like breathlessness, sweating, anxiety starts showing in the person.

Ancraophobia is attributed to some incident in the past which made the person fear of wind and its enormous power. They feel that the wind will blow them away and their belongings."

Aku rasa aku ada banyak jugak lah fobia. Lygophobia (fear of darkness), aeroacrophobia (fear of open high places) and some sort of phobias lagi but compared to others, ancraophobia ni yang paling tak leh tolerate. Bunyi macam aku penakut. Mungkin lah kut pasal aku rasa sense of insecurity aku sangat lah tinggi. Kalau ikut dari statement kat atas tuh, dia kata phobia ni ada kaitan dengan past aku. Erkk, yang ni tak sure. Serius tak sure. Aku pun tak ingat since when aku start takut dengan angin. Tapi yang sure nya, sekolah menengah lagi aku memang dah takut gila dengan angin. Maksud nya angin kuat lah, bukan yang sepoi2 bahasa tuh.

And aku memang tak buat lawak laa kalau aku kata aku betul takut angin. Mostly people will laugh at me bila aku start buat benda pelik2 time ribut =_="

Mana tak nya. Bila dah start ada tanda2 nak ribut, angin dah start tiup tak tentu hala, I will start to be all sweaty, jantung dup dap gila laju, butterflies in the stomach, tangan start rasa sejuk, langsung tak boleh duduk diam2 and mula nak cari tempat nak menyorok. No, aku memang tak tipu dengan benda ni. Fikiran start fikir yang bukan2, well as if the winds will blow us away and my country will be destroy. As far as that. Tak tipu punya.

My current reaction towards angin probably tak seteruk dulu. Kalau dulu memang siyes tak leh langsung lah nak tolerate ngan angin ni. Sorok bawah meja pun boleh. Tapi lately aku dah start kawal takut aku. Cuba tak fikir2 yang bukan2. And kalau kat rumah pulak, bila nak hujan tu start laa menyorok kat bilik tengah, pretending as if kat luar tak hujan langsung. Memang langsung tak leh nak pandang kat luar kalau berangin. Kalau berani jugak nak pandang, aku akan start jadi tak tentu hala. Jalan ke depan, then ke belakang. Hoping that my beloved house won't be blown away.

Parents aku dulu pelik gila ngan perangai aku. Diorang siyes siap gelakkan aku lagi. Pastu buat lawak. Adehh. But then lama2 diorang faham yang aku memang sebenarnya ada fobia kat angin. Diorang pun tak sure mana aku dapat penyakit ni. Just.. tiba2 je muncul. Bila start hujan and berangin tuh, memang aku dah siap2 dok menyorok kat dalam bilik. Even tengah makan pun boleh stop makan pasal memang takde selera ah.

Oh, my roommates pernah tengok betapa teruk nya aku takut dengan angin. Everyone yang pernah jadi roommate aku tau kut. Mungkin lah. Yang paling baru macam malu nak citer haha. Tapi kalau masa kat matrik melaka dulu memang teruk habis lah. You guys know lah melaka tu camne. Dekat dengan laut so everytime hujan, angin ribut memang gila babas lah. And selalu hujan tengah2 malam dimana aku sorang jer terbangun and cry to my own self sebab sangat3 takut. Serius takut. Bukak pintu jer tengok tong sampah terbang kena tiup angin. Pokok cam nak tercabut and of course, atap memang ada yang tercabut. Mana tak aku takut gila T____T

Pernah one time lah, aku terbangun tengah malam, hujan ribut, sangat takut, rasa nak nangis, am alone, pastu last2 pergi kejut one roommate cakap nak tido sekali dengan dia. Malu owkeyy but I was really afraid. Dia peluk aku and pujuk aku cam mak. Tepuk2 sampai aku tido. Haishh tak leh belah lah kan. Tak pe, aku tak malu HAHA. That was one experience jugak lah kan.

Neway aku rasa benda ni memang can't be help gak laa. Sampai bebila aku memang takut angin tanpa tau punca sebenar. And kadang2 sampai buat orang lain pun takut sekali dengan aku. Hadoii, sebenar nya I am suffering from that tapi ape laa sangat bole buat. Tolerate je laa huhu~


blog comments powered by Disqus