BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 27, 2010

Masak beef steak!

As I have promised before, cuti ni mahu blaja memasak. So here I go!

My first time ever trying to cook something err.. unusual, well for me. Aku mengaku dengan ikhlas hati, aku jenis jarang ke dapur. Aku memang pernah masak, tapi benda simple2 je such as goreng telur ke, nugget ke. Those kind of simple foods. So, today, tried to cook something different and disebabkan aku agak fancy western dan juga western antara paling senang nak masak (well, compare dengan masakan melayu) so I decided to cook beef steak. This is really my first time to cook so for the result... er, kinda tak memuaskan hati. Menerima kritikan dari mak aku and ayah aku. Mak aku okey lagi, kritikan yang membina. Tapi ayah aku, sheeeshh. Orang lelaki bila dah bagi komen, memang menyedihkan dan memedihkan hati T_____T

Well, ni antara bahan2 yang diperlukan untuk masak beef steak ni. Untuk satu orang ek.

Bahan untuk peram daging
1 keping daging
2 ulas bawang putih ditumbuk
serbuk lada hitam

Bahan untuk sos
3 sudu besar sos cili
3 sudu kecil sos tomato
serbuk lada hitam
sedikit kicap

Bahan untuk mashed potato
1 biji kentang
5 s/b susu segar
1 s/k margerin

Cara-cara

1. Peram daging dengan lada hitam dan bawang putih lebih kurang 30 minit.

Daging peram

2. Masukkan dalam kuali dan tutup. Masak hingga daging lembut

Masak daging sampai lembut

3. Ketepikan daging dan lapkan kesan minyak.

4. Untuk sos, masukkan sos cili, sos tomato, serbuk lada hitam dan sedikit kicap ke dalam kuali. Masuk air kalau nak cair sikit.

Sos

5. Untuk mashed potato, rebus kentang hingga empuk dan lenyek hingga hancur. Masak dalam periuk bersama susu segar dan margerin.



Hidang and siap!


Ada certain things yang aku perasan silap gak laa. Daging tu rasa dah sedap dah. Tapi sos dia agak em, sikit pedas sebab terlebih serbuk lada hitam. Sebab nya, kat resepi tak nyatakan berapa banyak kena tarok. Aku tak berapa pandai mengagak lagi so phailed di situ. Tapi the mashed potato was superb! Sedap laa untuk first timer.

Neway, resepi sebenar boleh dapat kat sini:


Disclaimer: I don't own this resepi yek!

p/s: belum mahu berhenti mencuba! next time try lagi =D

blog comments powered by Disqus