BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 16, 2011

Sentuh sikit isu semasa boleh?

Lama jugak lah tak buat posting pasal own story recently. Asyik kpop kpop kpop je memanjang. Bosan jugak en?


Anyway, just want to touch a little issue that was brought up by my H C I lecturer, Miss Id------ (cannot give full name kang ada pulak jumpa time google hahah). Alang2 dah bukak cerita pasal lecturer ni apa kata aku cerita sikit pasal dia. Oh ini miss (miss lagi yek), sungguh aku tak jangka umur dia 33 tahun kot. I thought she's in late 20 ke apa. Rupanya dah over 30. Still smokin' hot ya know. I was like o_O when I heard she says that she was born on 1978. Cantik lah miss ni. Aku tengok budak laki semua tak kelip2 mata tengok dia. I know laa you guys camne hahah. Tapi aku jeles la. Bukan jeles dengan miss ni. Aku jeles sebab budak laki merasa gak lah dapat lecturer perempuan hot. Yang budak perempuan tak ler lagi merasa lecturer lelaki hot. I'm waiting for that! Dapat muka macam Korea memang fokus tahap dewa lah aku haha. Oh, God, I'm really hoping for that! Tak dapat Korea, muka cam hero hindustan pun jadi laa. Janji hensem and also speaks English well haha.


Back to the issue that I've mentioned before. Isu yang lecturer aku sentuh, pasal tol. Dia ada sebut lah tadi dalam lecture, which I do opposed a little. Dia kata supposedly jalan raya sepatutnya diberi laluan percuma dan tak patut bayar. Sedikit menentang disitu, based on two points jugak lah. Firstly, nak buat lebuhraya tu bukan percuma ye kawan2 semua. It cost a whole lot. And bagi aku bila bayar tol ni macam kira cover jugak lah cost yang diguna nak buat lebuhraya tu. Guna lebuhraya ni senang. Since tak ada traffic jam semua. Parents aku selalu guna logik ni. Diorang kata lah even though guna lebuhraya kena bayar tol semua tapi pikirlah, dari tersangkut habis kat jalan biasa sebab jam, kadang2 duit minyak berganda banyak nya dari duit tol tu je. Lagi2 kalau pakai kereta yang makan minyak tuh. Jadi aku rasa tak kurang salah jugak lah keluar sikit duit semata untuk tol. Secondly, macam ada classmate aku kata tadi jugaklah, nak cover maintenance. Tinggi jugak maintenance oii. Kasi baiki jalan lubang2 semua. Nak bayar jugak gaji pekerja yang dok tampal lubang tuh. Apa ingat pendek benor lebuhraya tuh takyah maintain?


Cuma aku rasa kalau dapat kurangkan jumlah harga tol mungkin okay lah kot. Atau mungkin bekukan kenaikan harga tol terus. Atleast tak lah bebankan sangat rakyat, kan?


Kadang2 aku rasa rakyat Malaysia ni macam kurang nak bersyukur lah. Yang paling aku rasa macam tah apa2 sikit bila mengaitkan isu minyak. Mak aku ada gak suruh perhati, dalam banyak2 negara, negara mana paling banyak bagi subsidi kat rakyat? Sedar tak sedar, aku rasa Malaysia ni lah paling banyak dapat subsidi. Dia suruh banding dengan negara lain, banding harga minyak negara ni dengan dengan negara lain, harga minyak negara ni lah antara yang paling rendah kat dunia ni. Pasal jugak dapat subsidi minyak. Kerajaan siap sekat lagi kereta negara lain nak ambil subsidi minyak negara kita. Dulu time kerajaan tak sekat, orang Singapore kan suka benor datang isi minyak kat negara kita. Sebab apa? Sebab murah lah bhai.


Okay2, aku tak leh cakap lebih sebab aku tak ada kereta. Aku tak rasa laa kesan minyak naik ni semua. Sebab tu semua parents aku yang rasa. Cuma aku nak cakap lah sikit, bukan senang nak maintain ekonomi negara. Kita tak leh laa nak banyak sangat complain. Kang semput pulak Gabenor Bank Negara nak stabilkan ekonomi bila rakyat asyik komplen. Ni nak subsidi, itu nak subsidi. Banyak yang aku tengok complain bukan miskin benor pun. Kaya je. Cukup je nak bayar semua benda. Makan mewah jugak lah. Tak de pun dok kais tanah sebab nak makan. Tak berapa nampak jugak lah rakyat yang sangat kurang kemampuan kerap complain. Pun tak pernah lagi dengar rakyat Malaysia mati kebuluran. Terlebih makan ada laa haha. Kita pun masih cukup makan, gaji pun tak pernah berkurang lagi. Masih jauh lagi dari zaman2 gawat tahun berapa dulu, 1999? Tah tak ingat. Hopefully tak masuk laa zaman macam tu lagi.


Aku bercakap based on my little knowledge. I don't read paper that much nor even watch the television. I just state based on how I feel tu je. Sorry kot ye aku tersalah fakta or ada ter- offended. Correct me if I'm wrong :)

blog comments powered by Disqus