BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 25, 2010

IT or CS, it's really an issue

So was reading and blog hopping as usual and found satu blog KICT student jugak. In my guess, dia seorang junior. Hanya setahun bawah aku. And the same like me, dia pun macam ada keraguan nak aim masuk CS or IT. It's really much a burden for me, I guess, untuk buat decision.


So she wanted for opinions, and I gave out my opinion. This is what I wrote:

"salam, ni KICT jugak ke? :)

erm, kira saye ni senior lah ni huhu.

saye baru je masuk CS so tak boleh lah nak bagi komen macam2 pasal CS

tp one thing for sure, masuk CS tak semesti nya programming saja. pasal for your info, dak IT pun still kena buat programming. in example web programming dengan Data Structure and Algorithm. Dulu, I have the same thought as you; igt CS itu programming je but I was wrong.

tp bab IT byk membaca mmg betul lah. pasal IT ada byk sgt subject management. oh, CS still ada membaca but not as much as IT people will do. Oh, I hate Database btw hehe

And satu lagi fahaman yg kena betulkan, IT tak semestinya tak pandai, and CS tak semestinya utk budak pandai je. Ada ramai 4 flatter yg amek IT sebenarnya pasal diorang nk jaga pointer from dropping. And ada je budak CS yg tak dpt nk kekalkan 3 pointer and above. Keep that in mind (ini nasihat senior dulu2)

anyway, as for now, should not be worry about nk masuk CS ke IT that much. Pasal yg penting sekarang, try to score utk 4 subjek nk masuk CS tuh. Itu lebih penting. Kalau perlu, tengok2 dulu subjek apa yg senior semua ambik. Tgk course outline diorang, lepas tu baru decide nk masuk mana. I know sgt susah nk buat keputusan, cuz I was having the same condition as yours too.

Sorry panjang sgt hehe. Hopefully you will make the right choice cuz it's regarding your own future :)"

Well, something like that. Itu my opinion. Lepas aku sendiri dah experience apa itu Computer Science. And the one that I have bold, memang aku nak tekan kan sangat2 lah. Ramai buat fahaman salah, padahal benda sebaliknya.

Anyway, aku baru first semester kat CS, so tak boleh komen2 lebih. Untuk adik2 junior, think very deeply before you decide sebab masuk CS bukan untuk fame semata. Mungkin orang kata konon lah masuk CS itu boleh famous and what not pasal bukan senang nak masuk CS but the truth is, yang penting apa result yang akan kita perolehi lepas kita masuk CS or even IT. Duduk kat CS pun tak ada guna kalau pointer merudum macam hape tah and duduk kat IT pun sama je pasal yang penting result tuh. Lebih baik fikir apa yang kita minat bukan mengikut apa yang orang lain buat.

As for me, so far, I have no regret (insya Allah) at all lepas masuk CS. Cuz I kinda boleh nampak, memang minat aku menjurus ke situ. Oh, mungkin sebab ada fizik sikit kut haha (aku memang suka fizik). Cuma yang penting, macam mana aku nak bawak diri kat CS. Result itu tetap yang paling penting untuk aku. Tengok lah batch kakak aku, more than 100 people kat CS tapi not every each one of them boleh maintain pointer mereka. Kadang tengok budak IT lagi cemerlang dari budak CS.

Oh, no sense of bias here, okay :)

p/s: batch aku lebih kurang 11 orang je masuk CS. Gila bosaaaaan~

blog comments powered by Disqus