BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, June 14, 2010

Perjalanan terakhir

Semalam, Pak Long belah mak aku meninggal dunia. Tak silap umur dia dalam 66 tahun macam tuh. Dia ada sakit kencing manis and jantung pun dah lemah. Dia bukanlah adik beradik mak aku. Dia sepupu mak aku so more to pakcik dua pupu aku lah.


Petang semalam tiba2 jer dapat call yang dia dah tak ada. Wasn't really expected that. Pasal we know yang dia selalu masuk hospital and health condition dia memang tak seberapa. Tapi tak tahu lah pulak dah sampai tahap tak ada harapan.

Pagi semalam dia dah start nazak. Doktor cakap memang dah takde harapan and kena bersedia and redha. So semalam memang anak2 dia dah kumpul ramai2, and get ready. Pagi semalam tuh, Mak Long aku bacakan yassin untuk dia. Lepas dah baca dua kali, Pak Long aku dah start tak boleh bercakap. Sikit2 pancaindera dia kena tarik. Itu dah janji Allah. Tapi before tu Mak Long aku citer, yang Pak Long aku mintak sendukkan nasi. Tapi bukan mintak kat Mak Long aku. Dia mintak dekat arwah mak dia, that is arwah Wan Ngah aku tolong sendukkan nasi. Memang dah nampak tanda dia nak pergi dah time tuh. Sebab dia dah nampak "dunia" belah lain.

Bila tengok Mak Long, anak2 dia and cucu dia memang sedihlah. Ini untuk kali terakhir, seorang isteri menunaikan tanggungjawab dia pada suami dan kali terakhir seorang anak menjalankan tanggugjawab dia pada bapanya. Yang buat lagi sedih tuh, ternampak cek list kat papan putih kat rumah diorang tulis check up yang patut arwah Pak Long aku pergi.

Apa2 pun, Al-Fatihah untuk arwah. Arwah seorang yang lemah-lembut kat mata aku. Moga Allah ampuni dosa2 arwah dan tempatkan dia di sisi orang2 beriman. Amin.

blog comments powered by Disqus