BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 17, 2010

My shortness of breath, and the weird doctors

Aku lately ni lah, rajin betul singgah hospital dengan klinik. Penat beb, serius tak tipu. Satu persatu sakit datang. Dari memula vertigo lah, pastu ni another sakit pulak datang. Aku rasa aku ni stress duduk rumah ni. Nak start sem baru cepat2 haha.

So anyway, baru2 ni dalam 3-4 hari ni, aku rasa macam dada aku ada pressure and rasa tak best. Pressure dia rasa macam dari upper part of the chest, going to tangan kanan, and up to the neck. Serius rasa tak selesa langsung. And lepas tuh chest pressure ni datang lak sekali pakej dengan shortness of breath. Rasa semput jer hari2. Of course lagi sekali merisaukan aku jer. Bila duduk rasa tak senang, bangun pun rasa sesak, baring lagi rasa terhimpit. Serius seksa wohh!~ My mom was convincing me that the thing tuh angin sebenarnya sebab tak biasa makan ubat. I was a little convinced by the words so ikut lah nasihat dia makan ubat angin semua. Tapi still dada masih rasa sesak. So there goes my first visit to clinic

The first weird doctor

Firstly, aku decide lah nak pergi klinik just for a opinion from the doctor. If anyone notice, klinik Ludher, Bhullar and rakan2 yang ada kat almost kat simpang kat seksyen 14 tuh. Pergi situ, I was greeted by an Indian doctor, looks kinda young. Probably age around 30 something macam tu lah. So I tell him about the symptoms and he gave me his opinion. At first he was suspecting me having asthma but then he said that probably tekak aku swells badly so probably sebab tuh tak dapat bernafas dengan betul. It kinda block the saluran for the oxygen to go through. So yes, dengar logik kat telinga aku. Lepas dengar of course nak cakap thanks and terus nak balik tapi dan2 nak balik tuh lah tiba2 the doctor sambung lak lecture dia. Aisehh. Dia mula lah tiba2 tanya aku course apa semua. Then dia kata

"You young people should be getting married earlier. Don't be like me, always believe what other people told me. They told me to build my carrier first la then baru get married. I think you guys should be married first then sambung master. Baru hidup happy2 takde stress bla3"

Anddd the doctor continues his lecture about life and marriage. Woaahhh! I wasn't expecting to be lecture this lerr haha. But at least his lecture was good to hear. I just can't cover my laugh at that time. Serious terasa nak tergelak kot. Apakes ler tiba2 stuck in front of the doctor, cannot get out then need to hear lecture some more. Tapi satu ayat dia kinda motivates me,

"Your mind need to be positive. Nowadays there's no diseases that can't be treated except the oldness and also AIDS. Every disease has it's own solutions, even cancer. Just keep your mind positive and strong"

Really interested with his lecture. Ok lah doctor, wa tabik sama lu! This kind of motivating doctors should exist everywhere here in this world la!

The second weird doctor (weird oh weird)

This time aku still lagi rasa pressure kat dada then rasa nafas sangat sesak. So decided to get the second opinion from other clinic. My mom afraid that it got something to do with heart failure ke apa. So yes, here I go to PUSRAWI. Gave my ic, check in and waited for my name to be called. Finally they called me. Got in the room, there waits a young doctor, lelaki, and quite good looking(hehe), sitting there patiently. Aku pun apa lagi duduk ler tepi. The chair was kinda really near to the doctor so I was kinda gugup sekejap kat depan dia. Dia tanya sakit apa but then aku macam...

"Err, aaa, um saya rasa pressure kat chest bla3..."

Serius gugup kot nak cakap. Muka dia kat depan aku jer. Padahal aku ni boleh kira tahap tinggi jugak confidence aku. Even nak cakap dengan lecturer pun. Mungkin sebab dia dekat sangat kut. Cis doctor ni. Lepas tuh dia tulis lah semua aku cakap kat dalam buku pastu dia tanya ada history asthma ke tak and aku cakap tak ada.

Pastu tiba2, dia tanpa bagi salam ke hapa, tekan kuat2 (gila babas kuat) kat area dada aku and I was like,

"Aaaa! Sakit3!" sambil buat muka camni o_O. Serius sakit kot dia tekan. Was like very throbbing kat situ.

So doctor tuh pun cakap la,

"Ni sakit Costochondritis ni. Pernah dengar tak?"

Aku buat muka blur. Hehh??

"Tau guna internet?"

Aku angguk2 (siot doctor, aku budak ICT kot. tapi doctor cam paham2 aku suka google pasal penyakit.

"Nanti pergi cari kat internet pasal Costochondritis ni"

Aku memotong cakap dia, "Camne lak nak eja tuh??" sambil buat muka sengal.

Pastuh dia pun tulis lah atas kertas. Tapi sebenarnya dia salah eja. Dia eja costocondritis. Muka confident gila babas haha.

Tulisan doctor beb. Berpusing gak nak paham. haha

So lepas tuh cakap thanks and everything, and dia bagi pain killer and juga Menzza (ubat sapu). Tak leh blah doktor ni. Selalu bila doktor nak check ke or anything mesti laa bagi salam ke apa dulu. Lagi2 dia doktor laki kott. Suddenly pressing on my chest and it hurts like hell laa wehh. Kalu doktor perempuan pun biasa dia kata at least lah, excuse me ke. Aiseh doctor ni. Tapi takpe, aku maafkan. Itu menunjukkan professionalism dalam bekerja. Boleh lah dipuji haha.

So balik tuh ape lagi, cepat2 lah pergi google, tabiat biasa aku wehh. So found out pasal this costochondritis. Malas lak nak tulis panjang2. Mahu tahu, sila google haha. Tapi main point dia, benda disebabka oleh akviti lasak camtu lah. Padahal aku dok umah jer hari2. Pelik ler jugak. TAPI, benda ni boleh juga disebabkan suka duduk mengadap laptop 24 jam dengan badan bongkok. Voila! That's the main reasonlah, I think. Tapi doctor ada cakap, need not to worry. Insya Allah, nothing dangerous.

p/s: I am officially a Computer Science student now. Haihh, mari2 struggle more!


blog comments powered by Disqus