BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, August 5, 2009

Susah nye kawen mude~

Hurmmm...
Susah jugak nk kawen muda nie ek. Td ade la smbil jalan balik dr klass dok borak2 ngan kwn aku yg da kawen nie. Mlm2 camni bese ar, perot lapar, nk gi la carik mkn sat. Aqilah lak dh dok tipon boifren dia ajak gi makan kat luar. Ingat nk ajak izzati skali, tgk2 izzati da janji nk gi usrah lak. Pastu ajak ler kwn aku yg da kawen nie skali. Jom ar gi mkn kat luar skali ngan kitorang kat
Awe. Pastu dia pon ckp la, "Ko jgn nk same kn aku ngan org bujang. Da berlaki nie laen skit, mane leh kuar tanpa izin laki". Errkk agak tersentap gak ar aku dgr. Lupe lak bile lepas kawen,
kite da x sebebas mcm kite time masih single. Bukan nk kate kitorang nie suke berfoya2 merayau sgt. It's just kalu nk kuar mmg kene mintak izin suami dulu. Pastu da x leh lepak sesangat ngan kwn2 yg maseh lum kawen and so on. Aku cam agak terlupe ngan fakta2 itu. Hidup cam agak tak seperti time lum berpunye. Itu la wat aku pikir2 gak smpai skang nie, kawen muda nie dugaan nye agak besar. Well of course, lagi besar utk kaum perempuan. Setakat kebebasan tu da tersekat, itu ok lagi kut. Tp, rase2 tu da mcm susah jugak. Ye ar, kite nie mude agi. Umur baru la menginjak ke 20 tahun (aku baru jek~huhu). Mesti perasaan utk hidup bebas tu masih ade. Ini menyebabkan aku rase sgt nk tabik dgn org kawen muda nie. Aku tak tau aku mampu jadi mcm tu ke tak time skarang nie. Fikiran aku blum sematang fikiran kawan aku
yg da kawen tu. Blum lagi mampu nk wat diri berfikiran seperti dia kot.Tak tau la. Kalu nk kawen muda nie, mmg kene bersedia btul2 dr segi mental dan fizikal. Kahwin ni bkn benda main2. Bukan mcm kite couple2 ke hape. Perkahwinan itu satu ikatan. Ikatan pulak ade byk maksud. Terikat dgn komitmen, terikat dgn tanggungjawab and mcm2 lagi. So, itu wat aku pikir byk2 kali lagi, susah gak kawen muda nie ek.

Mmg benda nie kene sedia btol2 dr segi mental ngan fizikal. Ye ar, bile da awak tu student agi,
komitmen mmg la sgt byk. It's not all about lovey dovey with your partner. Sbb bile da kawen, maka keluarga pon terbina. Pastu kalu tetibe Allah bagi rezeki, dpt pulak anak. Da stat satu agi cabaran buat pasangan.Bile da time2 camni la, org yg da kawen tu btol2 kene ready. Pasal bkn senang nk jaga anak. Lagi2 bile tanggungjawab sbg student tu masih ade.

Aku wat post nie bkn la cam nk halang org kawen muda, no. Seriously no. Sbb kawen muda nie pon bagus. Dpt elak maksiat, rezeki bertambah and segala mcm lagi la yg Allah da janjikan kalu kite membina masjid. It's just aku cume nk bagi nasihat jek, sedia kn la dulu diri nie sblm nk jadi isteri atau suami org. Sbb kawen nie bkn benda maen2. Mind set tu kene btol2 berubah before kite ikat diri dgn tanggungjawab nie. Pasti kn diri tu btul2 matang sblm melangkah ke alam baru. But oh well, ade org kate, perkahwinan itu juga mampu mematang kan seseorang itu. Wallahualam bissawab~

blog comments powered by Disqus