BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 31, 2009

Selama nie aku asyik dgr jek org ckp mcm pasal hidup kat universiti nie. universiti bkn hanye nk melahirkan golongan yg bekerja, tp utk melahirkan intelektual antar contohnya. Aku dok pikir2 la ape maksud mende2 nih. ye arr... selama nie aku hidup dr matriks hingga ke cenfos and last skalik kat cni, aku mmg la berusaha utk belajar bersungguh2 and dpt kan result yg bagus. bile pikir balik... bagus ke kalu aku blaja and dpt kan result yg bagus saje? itu la persoalan nye skang.

aku sbnrnya da tgk macam2 jenis plajar kat universiti nie. ade yg hanye cukup2 makan aje time blaja and bile exam diorang hanye berharap utk pas exam. well aku dulu pernah duduk kat dlm golongan so aku tau la perasaan golongan nie camne. ader jugak aku tgk blaja cam nk mati, klass x pernah ponteng, pastu rajin pi tanye kawan, consult ngan madam tp masih agi kiok. tu pon aku pernah tgk gak. mungkin ade kesilapan di mane2 kut. tp ader jugak aku tgk time blaja dia x pernah bother sgt and lagi suke nk main2. tp ape yg aku nampak plajar yg camni jarang2 kali kantoi, well maksud aku repeat arr pasal diorang nie masih ade kesedaran diri agi arr kan.. diorang main2 pon diorang masih pikir buruknya kalu kene repeat tu. ada jugak yg aku tgk diorang blaja2 and terus blaja sampai kehidupan sosial terabai. bagi aku student camni no life punye org. hidup bosan cam cipan. ade lak tuh telampau pentingkan kehidupan sosial sampai pelajaran sumer buang entah ke mana. sikit2 x pi class pasal camping la, meeting tu la, ini la. aaa nie pon mmg org yg hampas la jugak bg aku. dan org cam aku lak x ske devote kan diri ngan plajaran, hidup sosial hanye la cukup2 makan, and aku akan rasa sgt bosan kalu x main2 (aku sgt suke dgr lagu time blaja) , kelab yg aku masuk pon bleh ngan satu jari jek tp still aku takot la kalu x blaja. so aku hanye blaja utk keselamatan diri jek. tp paling bagus pernah aku tgk semestinya satu golongan tipikal nie ygsape2 tgk mmg respek arr. blaja mantap (4 flat gitu... x pon sipi2 nk masuk 4 flat), hidup sosial bagus, kelab sumer masuk. har3~~ nk tunggu aku jadik org camni. in your dreams la kawan~~~

x kesah mane2 jenis plajar pon, once korang da start masuk universiti sbnarnya bermula hidup baru ngan matlamat yg baru. aku dulu sblm menjejakkan kaki ke universiti nie (contohnya time kat skola/matrik/foundation) x penah pikir sgt ape tujuan aku masuk universiti nihhh. aku x pernah beratkan sgt ape maksud sebenar kehidupan dan macam mane mencabarnya hidup kat luar apabila tiba masa nya kita dibebaskan utk terbang sendiri. tp tu larr... sedar x sedar, bila kita da start mencapai angka dua puluh... kita sebenarnya da dewasa. well ramai kengkawan aku sbnarnya cube nafikan sb bak kate diorang, ala kite umur jer da tua, x kesah act cam kanak2 agi huhu. aku mmg x nafikan tu sbb at imes aku mmg lagik ske act like those happy kids. haha budak2 mmg besh la weh.. x yah pikir masalah ngan beban yg terpaksa ditanggung. tp nk tak nk camne kite cuba nafikan pon, tanggungjawab dan masalah mmg makin bertambah. mmg korang pernah dgr lagi banyak masalah kita hadapi, lagi matang kta akan jadik. so korang mengaku jela, korang da tua~~~ har3.

aku dulu2 mmg ada pemikiran tipikal nie. ala blajar jer.. dpt result yg gempak2 tu jer. mmg kat matrik aku ada pemikiran camtu. tp once aku da start masuk universiti, aku d start pikir, pemikiran cenggitu da x bley pakai da... tu namanya pemikiran time korang skolah menengah. blaja elok2, dpt result spm yg best giler, pastu banggakan mak bapak, and dpt tawaran universiti yg cambest. time skolah menengah mmg mind set camtu la yg kita pakai. mungkin bak aku kate sblum nie, aku lambat mature so tu sbb time matrik pon aku ade mindset cenggitu. tp bile da start out kat universiti nie, aku tetiba rase cam kene penampar lepas di brain wash ngan kakak2 ngan abg2 fasi kat iflah camp tu. tu yg aku da start btul2 pikir, c de gune jer kalu takat terror kat exam jer tp soft skill cam hampas. aku serious x nafikan yg aku sgt2 kurang soft skill. aku hanya la mampu skor kalu korang tanye kat paper jek tp bile bagi yg sbnar, blum tentu aku mampu nk buat.

aku sedikit sebanyak kagum gak ar ngan kakak aku yg no dua (jgn gitau dia, nnt beliau kembang har2). ye arr dia dulu x de org yg top scorer mase kat universiti. dia dulu adalah manusia tipikal yg slalu copy and paste assigment (or cut and paste? haha) and dia x malu ngaku yg dulu dia hanyela setakat menumpang project diorang yg hebat2 utk final year project. dulu time blaja, dia nie tipikal blaja tok exam asalkan lepas jek. slalu time nk dpt result muka dia mmg biru abes arr takut tgk result. tp skang aku rase dia da berbeza. satu sbb mungkin dia ni late bloomer la. tp yg pasti dia jenis yg blaja cara praktikal and melalui pengalaman. memula dulu dia start out ngan syarikat kecik jek.. buat mende ciput jek. gaji dia pon start up dgn sgt sikit dlm rm1000 something. tp tu la, sket2 dia blaja kat citu. cara nk deal ngan org, nk wat keje hape sume. tp time tu dia lum lagi keje btul2 under IT la kan. tp dlm dua tahun keje pastu dia dpt tawaran keje kat rtm. betapa bagus nya cara dia bekerja sampai bos syarikat tu x sanggup lepaskan dia and nak naikkan gaji dia. tp pasal nk keje under government utk lebeh selamat so dia blah gak.

smpai kat rtm baru la dia betul2 keje under IT. Haaa... time nie la baru tercabar kredibiliti dia sbgai sorang yg ader degree dlm IT. kalau korang nk tau, kat citu lg ramai org yg hanya ader takat diploma and sijil tp percaya atau tak, diorang lagi mantap dari kakak aku yg ade degree dlm IT nie. sampai kakak aku rase malu ngan diorang. ye arr diorang da lama bekerja kan.. lagi la banyak ilmu yg da diorang timba dr pengalaman diorang bekerja and banyak deal dgn masalah berbanding kita mahasiswa yg bakal (insya Allah) memiliki degree nie. pastu tu kakak aku berazam pasal malu ngan street2 smart nie utk lebey terror dari diorang. advantage utk dia pasal dia nie ada degree. mmg nk tak nak, dia adalah boss utk manusia2 street smart nie. so apelagi dia pon timba la ilmu ngan diorang, rendahkan diri bertanya walaupun dihina (eccey) pasal dia ada degree and diorang tak. tp tu la.. lama2 lepas da timba pengalamn sumer, dia da makin mantap and skang nampak da same hebat ngan street smart nie.

apa yg aku nk tekankan kat dlm citer aku kat atas ialah mmg bagus kita ada degree tp kalu kita tak tahu mcm mane nk wat secara practically nya, well, soft skill la, kita mmg akan kalah ngan dak2 street smart nie. diorang mmg hebat pasal diorang tau diorang nie street smart so nothing else to secure them other than soft skill yg mantap. tp tu la, kita yg ada degree nie, tu la kelebihan kita yg sebenar. sbb kalau korang nk tau, degree tu la penyelamat kita. tanpa degree tu entah2 kedudukan kita akan lebih bawah lagi. so satu yg aku blaja kat cni sebenarnya, degree itu adalah satu bonus. kita sbnarnya agak secure kalu ada degree. yg penting skang nie, tajamkan soft skill kita, seriously, kita akan jadik same taraf ngan street smart, bahkan lagi hebat dari diorang. and satu lagi yg penting adalah communication skill. kalu kita x reti bertanya, sampai bila2 pon kita kan sesat jalan. penting nya utk kita bertanya tu sbnrnya. and other than that, communication skill nie adalah utk tambah kabel haha~~

pjg lebar abes duit kat cc jek. okeh ciao~~

blog comments powered by Disqus