BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 9, 2011

Cukai 6% untuk prepaid

Honestly, aku tak ada kesan langsung lah dengan tiba2 adanya cukai 6% yang dikenakan oleh syarikat telekomunikasi or telco ni semua. Sebabnya, yes, aku pakai fixed line so aku tak de effect secara langsung. Still, hape korang ingat murah pakai line? Mahal tapi apa nak buat, sayang nombor punya pasal, aku stay dengan fixed line je lah. Apa2 pun ayah aku jugak bayar, ek? Haha.


Anyway, just nak komen lah, memandangkan isu ini berkaitan dengan CUKAI, so pihak yang terbabit sekali mesti pihak kerajaan pusat. Yelah, cukai kan. Yang kenakan cukai siapa lagi kalau bukan kerajaan pusat. Tapi honestly, eh, ada kena mengena dengan kerajaan ke tiba2 topup ni bercukai?


Duhhh, bukan tiba2 prepaid ni dikenakan cukai. Seriously, benda ni memang lama dah bercukai. Korang yang fikir benda ni baru nak bercukai, seriously, pergi lah amek mana2 subjek account, basic pun jadi lah, then baru komen. Every single thing yang dijual actually memang bercukai pun. Kecuali kat kawasan bebas cukai lah haha. Cuma, terpulang pada peniaga nak suruh pembeli atau peniaga sendiri tanggung beban cukai tersebut. So that means apa? That means, yes, sebelum ni pihak2 telco yang tanggung kan cukai untuk korang. Sekarang diorang maybe nak save budget tamau tanggung cukai korang lagi dah. Kalau nak mogok sila mogok kat mana2 telco center ek, bukan pergi mogok kat putrajaya lak. Salah tu wahaha :P


6% tu banyak weh. Serious. Maybe sebab telco2 semua dah tak sanggup tanggung beban cukai that's why diorang decide buat macam ni. So semua ada paham? Kalau tak paham, kang aku letak email lecturer accounting aku, Madam Azliana kat sini korang contact dia sendiri soh dia terang kat korang sampai paham.

blog comments powered by Disqus