BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 2, 2011

Fanpage Malaysian kena hacked kat facebook

Aku dah belajar ICT or IT ni macam tak lama jugak lah. Campur matrik setahun, campur aku baru masuk third year kat UIA ni, kira baru 3 tahun aku belajar ICT ni. Tapi terms macam Black Hat, White Hat, hackers, crackers, ni semua time matrik lagi dah kitorang dah belajar. Basic terms gitu.


Ni banyak kes berlaku fanpage kat facebook kena hacked ni, baru aku recall balik every terms yang aku pernah belajar. What hackers mean, what crackers mean, everything. 


Aku sedikit sebanyak, salute jugak lah usaha2 RileksCrew ni semua. Many misunderstood tujuan utama diorang hacked fanpage artis-artis Malaysia ni semua. Me, as an ICT student, no I don't opposed their effort in "hacking" the page. Mereka ini bukan Black Hat people. Mereka ini tergolong dalam golongan White Hat. White Hat people, they don't crack the page. Kalau diorang crack the page, they will be called crackers jugak ah. Crackers, kalau korang faham lah kan, mereka ni sangat lah jahat. Dok godam page orang, then steal up their personal information, lepas sebar fitnah semua. That's what we call crackers. Contoh yang paling terbaru bila page Oh! Media fm kena hacked dengan Black Hat dari Indonesia. This is what we call true crackers.






Kalau hackers and also White Hat people, ni. Yes they hack but no, they don't crack. Mereka mungkin menceroboh masuk tapi mereka tak menggunakan personal information secara salah. Aku paling nak tergelak tengok fanpage Abby Abadi kena hacked. Ramai gila mereka supposedly, aku boleh panggil "noob" misunderstand pasal hackers and crackers ni. Kat sity RileksCrew siap dah tampal lagi polisi diorang. Diorang takkan ambil alih page tu dari 10 hari. Kira okay what. Bukan diorang buat onar pun kat page tu. Tujuan utama? Nak tunjuk sendiri kelemahan security fanpage artis2 tersebut. Ini apa White Hat people do. Kadang2 tu lah kita sendiri tak jaga privacy, tak jaga security kita. Bila kena hacked marah pulak en? Siap tayang lagi email kita bagai. Suka lah mereka nak hack haha. Yes, ini tujuan utama diorang hack page artis2 ni. Ni elok lah jatuh kat tangan hackers Malaysian. Tu kes jatuh kat tangan Black Hat Indonesian tu? Parah seh. Serius lah kan. Kira macam diorang nak bagi peringatan lah kat pemilik fanpage kat Malaysia ni, jaga sikit security and privacy tu. Diorang ambil tapi lepas tu diorang pulangkan balik. Tadehal lah. Bukan diorang buat hak milik terus. Fungsi utama White Hat ni nak kesan kelemahan security tu je. Tapi malanglah nasib artis-artis yang menjadi insan istimewa terpilih menjadi bahan ujikaji haha. Tapi feel blessed, anda terpilih makna nya anda popular hehe






Tapi tu lah kelakar baca komen2 kat fanpage Abby tuh. Siap nak report police bagai. As far as I know sampai sekarang, aktiviti hacking White Hat ni, nothing illegal. Yes mereka tak illegal. Aku tak tahu akta dah bertukar ke apa tapi, yes, White Hat tak illegal. Aku belum lagi lah ambik subjek cyber security ke apa tapi itu basic yang aku belajar. Korang sibuk lah nak lodge police report bagai, korang tak tahu geng2 RileksCrew siap bantai gelakkan korang lagi kat belakang ahahhaha. Sebab diorang tahu apa yang diorang buat tuh legal. So don't be such a noob sampai nak report polis lah hape lah. 


Tu ni bila page Oh! Media Fm kena hacked, baru terhegeh-hegeh merayu mintak tolong. Ni la sebab nya. Tak mahu dengar cakap orang. Dua kali kena hacked. Apa cer? Pandai fikir sendiri lah. Aku pun marah bila tengok Indonesian troll Malaysian page sampai macam tu sekali. Tapi kadang orang Malaysia pandai nak bodoh sombong. Dia dok pandai marah je tak mahu tahu facts sebenar. 


Okay, aku pun noob gak pasal hal hacking ni. So takyah tanya aku lebih2. Yang pasti aku memang takde kena mengena dengan RileksCrew ni so jangan ada pulak serang aku marah2 kat sini haha. Chow!

blog comments powered by Disqus