BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 23, 2010

Cinta, sayang, suka. Apa beza?

Hahah tajuk tak boleh blah. Ishh, bukan aku sengaja nak buat tajuk ni. Tiba2 terasa nak buat posting lepas dapat soalan dari anonymous kat formspring. 


"apa beza cinta, sayang dan suka?"

Itu lah soalan yang ditanya. Pehh susah jugak nak jawab. Lagi2 dari orang yang tak ada pengalaman macam aku. 

Ok, jawapan aku akan sangat general. Not really specific on something.

Dan jawapan aku, based on how I feel, or even felt (get what I mean? Apa yang aku tengah rasa atau pernah rasa). 

Ok, nak start dengan sayang dulu. Sebab sayang sangat general bagi aku. 

Apa tu sayang?

Sayang itu apa?

Sayang tu bagi aku lah kan, bila kita dah lama kenal dengan seseorang, dan orang itu dah memang bersusah senang dengan kita, lama2 akan wujud perasaan sayang dekat dia. Sayang ni biasanya general lah kat family, kawan or even lecturer. Biasanya perasaan sayang akan wujud lepas kita dah lama kenal seseorang tu. 

Suka? Apa pulak suka?

Suka ni pulak, hmmm, lebih macam luaran. Macam first time kita nampak seseorang, kita tertarik secara physically or even kat attitude, atau sifat2 dia, itu aku panggil suka. Bila kita nampak dia, kita rasa tertarik kat dia. Kira macam admiring itu pun dipanggil suka.

Cinta? Ohh, sensitif punya perkataan ni.

Tahu tak, bila kita suka seseorang, hanya sekadar suka, tak boleh dipanggil cinta, kalau benda ni tak digabung dengan sayang. Pendapat aku je lah. Aku sememangnya seorang yang tak percaya pada love at the first sight. Apa aku percaya, first sight itu hanya lah suka semata2. Bila cinta, lebih kepada perasaan yang dikongsi oleh 2 orang. Kalau just one side yang ada suka dan sayang, maka tak akan jadi cinta. Kalau dua2 pihak ada suka dan sayang, maka yes, jadik laa cinta.

Aku tak tahu nak define. Definitions are depend on oneself untuk buat definition sendiri. Yang aku tahu, aku pernah tahu suka dan juga sayang, tapi aku tak pernah kenal cinta.

Kepada anonymous, anda puas hati kah dengan jawapan ini? =)

blog comments powered by Disqus