BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 15, 2010

Both genders bwk keta? Same saje

First situation.

Tadi time on the way balik dari kampung, at that time abang ipar aku yg drive, tetiba ade satu keta cuba memotong secara tiba-tiba. And dengan cara yang sangat membahayakan [well in my opinion]. Pastu abang ipar aku of course la kan sangat marah that time. Dia da laa bwk keta jauh2 then traffic jam agi [time nie da kat bangsar da]. Skali kene ngan keta nie. So dia marah pastu dia pecut laa laju2 nk potong keta nie balik. Pastu bila dia tengok driver keta tu, then dia pun cakap,

"Hm, bodoh. Patut laa. Perempuan rupanye".

Ayat cliche di atas? Tak rasa cam slalu baca or dengar ke?

Korang tak rase ke lelaki skang suke nk stereotype kan driver pompuan sume cam tak reti bawak keta and suka bawak keta secara berbahaya? Aku sendiri sangat rasakan ada unsur2 cliche dan stereotype kat cni. Well, bukan abang ipar aku sorang je cakap. Most of the guys pun cakap camtuh. Even some of my friends pun cakap camtuh [kot. if you guys are one of them].

Aku terasa dengan statement ni? Tak jugak laa. Pasal aku takde lesen pun. I actually could careless even a bit. Tapi, aku terasa untuk kakak2 aku and all of my girlfriends yg ada lesen? Ya mungkin. And terasa agak banyak jugak laa. Sebab time td bile abang ipar aku ckp camtuh, tersentap gak aku. Maybe sebab aku pompuan so bila dia sebut pompuan, of course aku pun panas skali. Ok situasi dia camni. Bayangkan pompuan yg bawak keta tuh rupa2 nye mak korang ke, akak korang ke. Tak rasa cam marah ke bila kene bodoh sebijik. Kalu aku, yes. Aku sangat marah.

Maybe kami nie tak bape professional bila nk bwk keta cam some of you guys laa kan. Sebab kalu ikot kajian pun, lelaki lagi pandai menganggar jarak compare to pompuan. That's why time nak parking, lelaki mmg sangat senang nk parking compare to pompuan. Tapi tu la, need not to stereotype us la kan. Kami tau kami kadang2 kurang berhati2 kat jalan tapi seriously, bodoh? Need not to throw that to us. Lagi pun tak semua pompuan bwk keta camtuh. Serious tak sume. Ramai lagi yg berhati2. Sgt berhati2 cam kakak aku pun ade. Bwk lembap gila kat jalan raye haha~

Ok second situation. Hmm.

Jalan raya yang sgt2 jam. And jam dia tuh jauh bukan seratus dua ratus meter. Kadang2 sampai 1kilometer. Sekali bile tengok, alasan untuk jam tuh sangat siot tak munasabah. Roadblock semata atau hanye laa kerana ada keta tayar pancit tepi jalan. Menyebabkan driver merasa sangat hangin satu badan sebab perjalanan terbantut especially untuk yg bawak keta manual. Pastu bila jalan da clear mula merasakan satu kebebasan yg melampau. And ape lagi, start pecut cam org gila. Memang gila babas sampai tak sedar org blakang rase bagai nak terbang ato rase cam naek roller coaster. And tak sedar mak ngan ayah mentua tengah dok skali dlm keta. hehh.

Ini situasi yang terjadi kat abang ipar aku. Fuh. Memang tadi dia bawak keta rase cam nk terbang jek. Kami kat blakang nie memasing wat muka cuak jek. Dah lah rajin mencucuk keta depan. Serius mungkin beliau tak sedar yg ayah mentua beliau ade kat seblah and mak mentua lak dok kat blakang. Aku mungkin rasa sikit agak biasa laa kan pasal kengkawan aku ade yg bawak keta lebey trok dr tuh [harap2 sesape tak terase haha]. Jalan gila jam bapak panjang tadi. Memang letih laa especially keta kami keta manual. So abang ipar aku pun muka cam da naek angin da. Aku sbnr nye sedikit hepi bila kat jalan jam sebab atleast keta mmg kne bwk perlahan. Tapi start jek jalan clear, cess. Memang tak bagi peluang ka keta laen da. Pecut tak hengat dunia punye. And oh, lagi satu. Pantang kene cabar, skali kene cucuk, dia nak cucuk org tu balik. haishhhh~

Kesimpulan.

Laki ngan pompuan. Sume same saje bila bawak keta. Pompuan mungkin careless bila bwk keta tp laki jangan lupa. Korang tu ada ego yg bapak laa gila besar bila kat atas jalan raya. Rajin mencucuk dan tak suka langsung bila kene cucuk. Pastu takde kesabaran nk bwk keta. Tau nak cepat jek. And seriusly, sangat laa pantang bila dicabar. Yang pompuan lak kadang2 terlampau cermat sampai org blakang rase nk campak tayar je kat keta depan. Bawak bapak slow even kat lane kanan skalik. Consider la sket org laen nk laju

Fair and square? :)

blog comments powered by Disqus