BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 28, 2010

PMS?

PMS? Apakah itu?

Sindrom yang dialami oleh setiap perempuan setiap kali hampir tibanya time of the month.

Kenapakah aku buat post nie? [even though aku ada assignment tak siap and buku tak baca agi]

Sebab aku rasa skang nie aku tgh mengalami PMS dan aku rasa sgt laa tak best so aku buang masa wat research pasal mende nie and terasa nk wat posting pasal neh.

Apa tanda2 aku sedang mengalami PMS? [well, utk aku la. bukan orang lain]

Perut aku akan rasa sakit berulang kali. Pinggang pn akan start sakit. Aku rasa nak marah org jek tp tahan la pasal x baek marah2 org nie. Pastu rasa serba tak kena jek. Duduk tabole, berdiri pn rase x best, mood pn cepat hilang and bla3~

Cara apa nk gune atasi PMS nie?

Ntah la. Aku pn sbnr nye tatau aa weh. Kalu utk aku la kan, aku akan start rasa nk makan coklat banyak3. Tak puas makan coklat, rasa nk mkn nasik la, mcD la, kfc laa, yang penting asyik rasa nk makan pasal tu la aku rase the best way nk cure benda nie. Pastu aku akan cuba jauhkan diri dari orang laen pasal aku takmo la x pasal2 org tu kene setepek dua dari aku semata2 PMS ini haha~

Selain PMS, kene tak menstrual cramp?

Mungkin ade gak tanye pe la beza pms ngan menstrual cramp neh. Pendapat aku laa kan, pms nie gejala sblm period and menstrual cramp nie lak time period atau org melayu kata senggugut. Well, utk aku laa kan, boleh kata aku kena gak aa senggugut nie tp bese x seteruk org laen. Kadang2 tuh aku takleh gak aa tido malam bila kene senggugut tp at last tido gak la. Tido adalah cara terbaek sbnr nye nk cure cramps nie. Aku punye kira tahap ok lagi la sbnr nye. Aku masih mampu pegi klas, aku masih mampu jalan2 dan buat aktiviti seharian. Ada org yg aku kenal, takleh langsung nk bangun bila kena senggugut. Terpaksa dok dlm bilik satu hari takmo org kaco. Ade gak mmg berdiri langsung pn takleh. Begitu hebat laa sbnr nya senggugut nie. Sakit dia orang perempuan je laa yg tau. So buat lelaki, sila la paham kalu perempuan anda tengah sakit tu pasal dia btul2 la sakit oo. Oh yea, recently baru aku taw yang perempuan dah kahwin, sepatutnya takkan kena lagi senggugut nie. Kalu sakit gak, sila la jumpa doctor. Something's wrong somewhere tuh. Nak tau kenapa dah tak sakit? Sila la fikir logik sendiri yek~

Nasihat aku utk lelaki bila perempuan dia tengah PMS atau menstrual cramp

Sila la paham pasal kami berbeza dengan anda semua. Bukan kami yg mintak utk buat perangai atau sakit camtuh. Time pms nie biasa nya kami akan terlebih2 sensitif nye. Problem sikit, rasa nak nangis dah. Kene marah sikit pn rasa nak nangis kot. Pastu kami akan senang rasa cepat marah time nie. So sila la paham yek. Bukan kami sengaja. Even some of the guys cakap yg pms itu bukan alasan, tp bagi kami, ye, mmg itu satu alasan. Bukan selalu kami akan buat perangai. Sebulan sekali jek. So paham2 la yek? Kata sayang, hehehh~

Nie sume pendapat aku sendiri aa berdasarkan pengalaman aku. Nak tau the real facts pasal pms sila laa lawat website nie yg aku dpt lepas wat research :


Aku tau aku x sepatotnye merapu kat blog time2 exam camni tp nk wat camne, aku terase nk blog, so aku blog. Sekian, wasalam~

blog comments powered by Disqus