BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, January 25, 2010

Arwah pakcik

Smalam, 24 Januari 2010, adalah tarikh perginya arwah pakcik aku dari dunia yang fana ini. Aku tak tau umur dia yg sbnr tp pe yang aku tau arwah nie da lebih 60 tahun da umur dia. Ye aa, ayah aku pn da 55 tahun da tahun nie so of course la arwah lagi tua dari ayah aku.


Arwah nie sbnr nye abang tiri ayah aku. Dulu2 nenek aku kahwin agak banyak kali jugak aa. Kalu x silap la, suami first dia x pat anak, pastu suami second dia dpt la arwah nie sorang pastu yg third dpt anak dlm 6 org. Yg suami first dia x sure meninggal ke ape tp ape yg aku tau tp x sure gak, suami second dia menghilangkan diri time zaman2 jepun dlu. Mungkin askar jepun dlu sorokkan dia kot tatau aa. Meninggalkan nenek aku sorang2 terkapai2 tanpa suami. Tu yg atok aku kawen ngan nenek aku pastu.

Bagi aku arwah nie quite independent aa jugak. Dia nie kira anak tunggal nenek aku dgn ayah dia so dia cam agak excluded dr adik beradik ayah aku. Dia la satu2 nya anak nenek aku yg tak masuk universiti langsung and dia besarkan anak2 dia dgn bercucuk tanam and ternak haiwan. Ayah aku lak dlu antara yg memecah tradisi kat kampung tu dgn masuk universiti. Pastu antara adik beradik dia, ayah aku sorang je la yg amek aliran science pastu sambung engineering. Yang laen sume amek aliran sastera pastu sambung ngan accounting.

Aku kire sbnr nye x bape rapat la jugak ngan family pak tua atau pak cik aman nie. Aku tak sure ngan kakak2 aku tp kalu aku la kan, aku rase serius aku mmg x tau nama cousin2 aku kat belah arwah nie. Ape yg aku tau, anak2 arwah ade laa dlm 16 org camtuh. Fuhh, mmg sah2 la aku mmg tatau pasal diorang. And actually not really consider diorang nie cousin aku pasal serius mmg tak rapat. Anak2 arwah almost all masuk army. Tatau laa darat ke, laut ke, yg penting rmai kat army. Yg pompuan pn rmai yg tough2 belaka oo. Jauh sungguh dgn adik beradik kitorang yg semua nye lembik2 belaka (aku la tu haha). Da byk kali da diorang nie wat majlis kawen oo. Almost every year ade je anak dia yg kawen. Smpi aku mmg tatau sape da kawen and sape blom. Tp kalu time raye mmg penoh aa umah ngan anak2 and cucu2 dia. Da la muke sume sebijik2 same. Aku smpai skang tatau nk beza. And pastu anak2 dia nie sume produktif oo. Da rmai gilo da cucu dia nie aku rase.

Aku agak terbayang2 gak aa time beliau masih hidup. Sorang yg agak workaholic bagi aku. Kalu nak tau aa kan, dia nie ade bela lembu pastu every month bole untung bape ribu gak aa sebab bela lembu. Beza sungguh ngan org keje pejabat. Org nye lak jenis yg nampak garang and tegas tp sbnr nye lembut jek. Tp mungkin mmg garang la ngan anak2 dia kut. Serius anak2 dia sume nmpk tough2 blake. Kadang2 takut gak ngan dia tp wat bese jek pasal dia pak cik aku. And dia ngan ayah aku quite rapat compare ngan adik beradik ayah aku yg laen mebe sbb jarak umur agak jauh kut. And he's the only big brother yg ayah aku ade.

Ooo, kalu korang nk taw dr mane origin nama2 aku ngan sibling aku yg dekat2 nie, mebe dtg dr family ayah aku aa. Arwah nie x silap name Rahman, agak jauh dr name ayah aku. Ayah aku name Roslan pastu mak ngah, Roslah, pastu Rosli, pastu Ros apetah aku x ingat, pastu Rosnah and last skalik Rosni. So lebey kurang ngan siblings aku aa yg sume stat ngan Su. Suraya, Suhana, Suhaili, Suhaida and Suhaila. So kalu korang nk tipon umah aku, jgn la ckp, 'Hello, Su ade?". Pernah skali ade member wat camtuh, pastu akak aku ckp, "Su mane nak?" hahaa.

Isteri ngan anak2 arwah td muke nmpk tabah. Tak bape bergenang air mata. Yg aku tgk nangis agak terok adelah adik beradik arwah ato makcik2 aku. Hmm, time nie laa baru bole buat sume org berkumpul skali. Aku mungkin tak rase sedih sgt sbb serius x rapat ngan arwah, tp wat yg btul2 terdekat ngan arwah, kehilangan amat dirasai. Muke ayah aku pn berkerut je sepanjang mase td. Ye la, abg dia meninggal kut. Tp air mata tak titis langsung la. Mebe tahan kut sbb dia yg sulung. Nenek aku lak mmg nmpk sedih. Ye la, anak dia pegi dlu seblum dia, so kire terase la jugak. Syg nenek! Jgn sedey ek, nek~

Hopefully family arwah tabah menghadapi kehilangan. Oo lupe nak ckp yg arwah meninggal sbb serangan jantung dlm pukul 2 ptg. Time pegi kenduri tetibe arwah pengsan and bile bwk gi klinik, tgk2 arwah dh takde. Dia mmg ade history ngan masalah jantung pn. Tp tu aa lately da makin sihat cuma da mmg tibe dah ajal dia. Nk wat camne kan.

Dlu pn penah rase kehilangan pakcik tp aku x bape igt jugak sbb sgt3 la kecik time tuh. Tp aku igt jugak laa yg arwah pakcik kamal nie sgt3 baek kat aku. Dlu2 gadoh ngan anak dia pn, dia bela aku. Mebe sbb anak dia laki, and aku pompuan kot hehe. Aku kecik2 suke carik gado ngan org. Anak bongsu la katekan. Um, arwah meninggal sbb kanser paru2. Dia nie dlu perokok yg sgt3 tegar. So sape yg suke merokok amek laa iktibar ekk~

Aku penah bace, laki slalu mati awal sbb dia x mampu nk tanggung dosa2 saudara perempuan dia. And mmg pn, slalu mmg laki yg mati awal dr perempuan. Pastu jugak la kan, aku rase Allah tetapkan camni sbb biasanya perempuan still bole hidup tanpa suami tapi laki bese takleh hidup tanpe isteri. So keadilan di serlahkan disitu.

Esok pagi kene gi umah nenek aku. Arwah akan dikebumikan sok pagi pas subuh kot. Tangguh kebumi quite lame sbb anak2 dia rmai dok jauh2. Kat Sarawak pn ade kalu x silap. And skang da pukul 1.44 pagi and aku still tak tido. Sure liat nk bangun sok~

Moga arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman. Dan moga Allah merahmati kita semua, amin ya rabbal alamin~

blog comments powered by Disqus